DEVELOPING READING COMPREHENSION MATERIALS FOR SECOND YEAR STUDENTS OF AHWAL AL-SYAKHSHIYAH DEPARTMENT AT ISLAMIC UNIVERSITY OF MALANG
Abstract
Abstract: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengembangkan materi buku bacaan bahasa Inggris untuk mahasiswa semester dua jurusan ahwal al-syakhshiyah di Universitas Islam Malang (UNISMA), agar mahasiswa dapat mengembangkan skill Bahasa Inggris melalui buku bacaan yang sesuai dengan jurusan dan kebutuhan mahasiswa. Metode penelitan ini menggunakan Research and Development. Penelitian ini meliputi jumlah mahasiswa Ahwal Al-syakhshiyah Universitas Islam Malang pada semester kedua. Jumlah subjek dalam penelitian ini adalah semua siswa pada semester kedua yang terdiri dari 23 siswa. Prosedur yang digunakan dalam penelitian ini adalah melakukan analisis kebutuhan, mengembangkan bahan bacaan, melakukan validasi ahli, merevisi materi, melakukan uji coba materi dan merevisi ulang materi. Untuk melakukan analisis kebutuhan, kuesioner dibagikan kepada mahasiswa dan dosen. Hasil penelitian ini menunjukkan 1.) pengembangan materi bacaan yang sesuai dengan kebutuhan mahasiswa dapat meningkatkan motivasi dalam belajar Bahasa Inggris. 2) data menunjukkan mahasiswa lebih aktif dalam proses belajar mengajar, karena topik bacaan terkait dengan subyek yang sedang mereka pelajari. 3) tugas yang diberikan dalam buku bacaan dapat mengaktifkan ketrampilan bahasa mahasiswa.
Keyword: pengembangan materi, buku bacaan
Full Text:
PDFReferences
Ahmadin, D. 2011. Materials for Applied Linguistics. Malang: Graduate program UNISMA
Borg, W.R,& Gall, M., D.1983. Educational Research: An introduction. New York and London: Longman.
Brown H. douglas, 2007. Teaching by Principles an Interactive Approach to Language Pedagogy Third Editon. United states of America : Longman
Brown H.D. 2001. Teaching by Principles an Interactive Approach to Language Pedagogy (2nd Ed.). New York: Addison Wesley longman.
Cunningsworth,A. 1995. Choosing Your Coursebook. Oxford: Macmillan.
Dudley- Evants. 1998. Development in English for Specific Purposes , New York: Cambridge University Press.
Fakultas Agama Islam. 2011. Rekontruksi Kurikulum Fakultas Agama Islam Tahun 2011. Malang: Universitas Islam Malang.
Halim T. 1999. Developed Reading Comprehension Materials for Graduate Students of The State University Of Malang. Unpublished thesis: Universitas Negeri Malang
Harmer,J.2001. The Practice Of English Language Teaching (3rd ed.). Pearson Education Limited.
Harmer,J.1991. The Practice Of English Language Teaching. England: Longman.
Harris and Sipay,1980. How to Increase Reading Ability. New York: Longman.
Heilman,1981. Principles and Practices of Teaching Reading. Columbus: A Bell and Howell Company.
Hutchinson & Waters. 1987. English for Specific Purposes. New York : Cambridge university press.
Latief .2012. Research Method on Language Learning an Introduction. Malang: UM Press.
Mc Neil, 1992. Reading Comprehension: Los Angles: Harper Collins Publisher.
Nunan ,david. 1999. Second Language Teaching and Learning. Boston : heinle and heinle publishers.
Nuttal. 1982. Teaching Reading Skills in Foreign Language. London: Heinemann Educational Book.
Ribahan. 2008. Developing Reading Comprehension Materials for Students Of Economics Department, State Institute Of Islamic Studies, Mataram. Unpublished thesis: Universitas Negeri Malang.
Robinson,P.C. 1991. ESP Today: A Practitioner's Guide. Hemel Hempstead: Phoinix.
Richard, J. 2001. Curriculum Development in Language Teaching. New York : Cambridge university press.
Russo,V and Olvitt.2006.Course Materials Development For Adult Learning. Howick: SADC Regional Environmental Education Programme.
Smith and Robinson, 1980. Reading instruction for today’s children. Hofstra University: Prentice-Hall.
Stoller & Grabe. 2002 Teaching Reading and Researching Reading. England: Great Britain.
Sulistyo, G. 2011. Reading for meaning. Malang. Pustaka Kaiswaran
Tomlinson, B. 2003. Developing materials for language learning. London: Continuum international publishing group.
Tomlinson, B. & Masuhara, H. 2004. Developing language course materials. Singapore: SAMEO Regional Language Centre.
Vali, M & Mausavi, N. 2013. Analyzing Needs Analysis in ESP: A (re) modeling. International Research Journal of Applied and Basic Sciences,4(5): 014-1020
DOI: http://dx.doi.org/10.33754/jalie.v3i2.263
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Journal of Applied Linguistic and Islamic Education by JALIE is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Based on a work at http://ejournal.inkafa.ac.id/index.php/jalie-inkafa.
Map Coordinate : Lat.-7.1451473, Long. 112.5995736