CRITICAL THINKING SKILLS DALAM PEMBELAJARAN PAI UNTUK MENCEGAH RADIKALISME DAN BERITA HOAX (STUDI MULTISITUS DI SMAN 1 TRENGGALEK DAN SMAN 2 TRENGGALEK)

Atik Riyani, Saefudin Zuhri

Abstract


The phenomenon of cases of radicalism and the spread of hoax news that occurs in the scope of education is increasingly troubling. In fact, from kominfo data recorded in 2018, at least 10,449 pieces of radical content radical content were identified, rising to 11,800 pieces in 2019.. The potential of the radicalism movement I fixet it to continue to increase because the amount of radical content in cyberspace continues to grow every year. School as an educational institution, depending on the status, conditions, and needs of students, by taking the initiative, innovative and creative, interesting learning process, is responsible for the existence of elements in education and is responsible. This research uses a qualitative study approach using this type of local research and use a multi site design where the subjects studied have similar backgrounds and institutions. The results of the study proved that in both institutions teachers provide education based on critical thinking skills to make their students achieve and able to face every challenge of the progress of the times.


Full Text:

PDF

References


Afandi, Muhamad, Evi Chamalah, and Oktarina Puspita Wardani. Model Dan Metode Pembelajaran Di Sekolah. Perpustakaan Nasional Katalog Dalam Terbitan (KDT). Vol. 392, 2013.

Amaliah, Raden Rizky, Abdul Fadhil, and Sari Narulita. “Penerapan Metode Ceramah Dan Diskusi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar PAI Di SMA Negeri 44 Jakarta.” Studi Al-Qur’an; Membangun Tradisi Berfikir Qur’an 10, no. 2 (2014).

Anggraini, Dita suci. “Journal of Arabic Learning and Teaching.” Evaluasi Belajar 5, no. 1 (2016).

Arikunto, Suharsimi. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara. 2010. Manajemen Penelitian, 2010.

Ariyana, Yoki, Ari Pudjiastuti, Reisky Bestary, and Zamromi Zamromi. Buku Pegangan Pembelajaran Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Berbasis Zonasi. Direktorat Jendral Guru Dan Tenaga Kependidikan, 2018.

Arsyad, Azhar. Azhar Arsyad, Media Pembelajaran,. 2004, 2004.

Atnawi, Atnawi Atnawi. “A SIGNIFIKANSI PENGGUNAAN METODE TANYA JAWAB DALAM MENINGKATKAN EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI MAN JUNGCANGCANG PAMEKASAN 1.” Al-Ulum Jurnal Pemikiran dan Penelitian ke Islaman 7, no. 1 (2020).

Darmadi. Pengembangan Model Dan Metode Pembelajaran Dalam Dinamika Belajar Siswa. Deepublish, 2017.

Falatah, Hamzah Faid, and Sukirno Sukirno. “PENGARUH KOMPETENSI, INDEPENDENSI DAN MORAL REASONING AUDITOR TERHADAP KUALITAS AUDIT (Studi Pada Kantor Inspektorat Daerah Di Propinsi Daerah Istimewa Yogyakarta).” Nominal, Barometer Riset Akuntansi dan Manajemen 7, no. 1 (2018).

Fauzi, B. “Integrasi Pendidikan Nilai-Nilai Islam Dalam Pembelajaran.” eL-SANTRY: Jurnal Mahasiswa Pendidikan, Syariah … (2020).

Gunawan, Imam. “Metode Penelitian Kualitatif: Teori Dan Praktik.” Jakarta: Bumi Aksara, 2014.

Haq, Taufiq Ziaul. “METODE DISKUSI PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM.” TA’DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam 2, no. 2 (2019).

Hartley, Nancy. “Preparing the Teachers of Tomorrow ’ s Workforce.” In University Council for Vocational Education. 96, 1992.

Irawana, Tri Juna, and Taufina Taufina. “Penggunaan Metode Problem Solving Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Penilaian Pendidikan Kewarganegaraan Peserta Didik Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 4, no. 2 (2020).

Kementrian Komunikasi dan Informasi. “Kominfo : Pengguna Internet Di Indonesia 63 Juta Orang.” Website Resmi Kementerian Komunikasi dan Informatika RI (2013).

Kominfo. “Temuan Kominfo: Hoax Paling Banyak Beredar Di April 2019.” Kementerian Komunikasi Dan Informatika Republik Indonesia.

Linda, Zakiah, and Ika Lestari. Berpikir Kritis Dalam Konteks Pembelajaran. วารสารสังคมศาสตร์วิชาการ. Vol. 7, 2019.

Martoni, Martoni, Andrizal Andrizal, and Helbi Akbar. “PENERAPAN TEKNIK MENGKLARIFIKASI NILAI (VALUE CLARIFICATION TECHNIQUE) UNTUK MENINGKATKANPEMAHAMAN BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM.” J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam 5, no. 2 (2019).

Miles, MB, and AM Huberman. “Miles and Huberman Chapter 2.” In Qualitative Data Analysis, 1994.

Muhaimin. Paradigma Pendidikan Islam Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Remaja Rosda Karya. Vol. 1, 2012.

Mumtahanah, Nurotun. “Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Metode Cooperative Learning Dalam Pembelajaran Pai.” AL HIKMAH Jurnal Studi Keislaman 3, no. 7 (2013).

NGATIYEM, NGATIYEM. “PENERAPAN PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA.” ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah 1, no. 2 (2021).

Prasad, Monica. “Pragmatism as Problem Solving.” Socius 7 (2021).

Purwanto, Ngalim. “Evaluasi Pembelajaran.” Bandung: Remaja Rosdakarya (2009).

———. Prinsip-Prinsip Dan Teknik Evaluasi Pengajaran. PT Remaja Rosdakarya, 2017.

Putra, Nur Astaman, Hari Wahyono, and Cipto Wardoyo. “Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan.” Jurnal Pendidikan (2016).

Rosidin, Rosidin, and Nurul Aeni. “PEMAHAMAN AGAMA DALAM BINGKAI KEBANGSAAN: Studi Kasus Pada Organisasi Rohis SMA Negeri 1 Sragen.” Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 2, no. 2 (2017).

Sagira, Tri. “PERANCANGAN APLIKASI REMAJA MASJID DALAM MENDUKUNG PENINGKATAN AKTIFITAS DAN KEMAMPUAN MENGENAL ILMU AGAMA.” Jurnal Penamas Adi Buana 3, no. 2 (2019).

Saputri, Arnita Cahya, Sajidan, Yudi Rinanto, Afandi, and Nanik Murti Prasetyanti. “Improving Students’ Critical Thinking Skills in Cell-Metabolism Learning Using Stimulating Higher Order Thinking Skills Model.” International Journal of Instruction 12, no. 1 (2019).

Soaleha. “Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik Di MTs Ma’had DDI Pangkajene Kabupaten Sidenreng Rappang.” Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar (2013).

Sudirman. “Interaksi Dan Motivasi Belajar.” Вестник Росздравнадзора 6, no. 2011 (2017).

Sueni, Ni Made. “Metode, Model Dan Bentuk Model Pembelajaran.” Wacana Saraswati 19, no. 2 (2019).

Supriadi. Peranan Pembina Kegiatan Ekstrakurikuler Pendidikan Agama Islam Dalam Pembinaan Akhlak Peserta Didik Di SMA Negeri 7 Manado. Tesis Program Pascasarjana Universitas Islam Negeri (UIN) Alauddin Makassar, 2011.

Syaparuddin, S., M. Meldianus, and E. Elihami. “Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PKn Peserta Didik.” Pendidikan Guru Sekolah Dasar 2, no. 1 (2020).

Syihabuddin. Muhammad Arif, “Kiat-kiat Membangun Strategi Pembelajaran Emansipatoris pada Pendidikan Dasar Islam”, Indonesian Journal of Islamic Education Studies, Vol. 02, No. 01, 2019.

Widoyoko, Eko Putro. Evaluasi Program Pembelajaran (Instructional Program Evaluation). Pustaka Pelajar, 2009.

Wisman, Yossita. “Teori Belajar Kognitif Dan Implementasi Dalam Proses Pembelajaran.” Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang 11, no. 1 (2020).

Zulfa Indah Pratiwi, and Dewi Maharani. “Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Berbasis Higher Order Thinking Skills (Hots).” Jurnal Qiroah 10, no. 2 (2020).

Zulfahnur, Riza, Atiek Winarti, and Syahmani Syahmani. “MODEL PEMBELAJARAN DEBAT AKTIF BERBASIS ICT PADA MATERI KOLOID DAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS SISWA.” JCAE (Journal of Chemistry And Education) 4, no. 1 (2020).




DOI: http://dx.doi.org/10.33754/jalie.v6i1.425

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

_________________________

Creative Commons License
Journal of Applied Linguistic and Islamic Education by JALIE is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Based on a work at http://ejournal.inkafa.ac.id/index.php/jalie-inkafa.

Map Coordinate : Lat.-7.1451473, Long. 112.5995736

View My Stats