BAHASA ARAB SEBAGAI KEKHASAN PESANTREN DAN TANTANGANNYA DALAM SITUASI GLOBAL

Mohammad Makinuddin

Abstract


This article discussed Arabic as pesantren feature and its challenges in global situation. Pesantren and Arabic are inseparable. Arabic was taught in any pesantren, at least in grammatical aspects and passive Arabic development, this can be seen in which learning kitab kuning that used Arabic is necessity. In order to get the purpose, Arabic grammatical learning is also become a part of developed curriculum structure. Thus, in the context of globalization, the study of kitab kuning and Arabic script is essential for someone’s existence, and competitive in this increasingly globalized era. In addition, the study of science in global era requires language mastery especially Arabic. So the position of pesantren in that context becomes a very strategic place to develop Arabic in order to face up the challenges in global situation.

Key words: Pesantren, Arabic, Global Situation


Full Text:

PDF

References


Al-Araby, Sholah Abd al-Majid. Ta’allum Al-Lughah Al-Hayyah Wa Ta’limuha. Kairo: Maktabah Lubnan, 1981.

Anam, Saeful. “Karakteristik Dan Sistem Pendidikan Islam: Mengenal Sejarah Pesantren, Surau Dan Meunasah Di Indonesia.” Journal of Applied Linguistics and Islamic Education 1, no. 1 (2017): 145–49.

———. “Pesantren Entrepreneur Dan Analisis Kurikulum Pesantren Mukmin Mandiri Waru Sidoarjo Dalam Pengembangan Dunia Usaha.” Maraji 1, no. 1 (2016): 304–29.

Anhari, Masjkur. Integrasi Sekolah Ke Dalam Sistem Pendidikan Pesantren. Surabaya: Diantama, 2007.

Asrohah, Hanun. Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: LOGOS, 1999.

Bruinessen, Martin Van. Kitab Kuning Pesantren Dan Tarekat. Bandung: Mizan, 1995.

“Gontor Dan Bahasa.” Http://www.gontor.ac.id/catatan/gontor-Dan-Bahasa, 2016.

Gulo, W. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Grafindo, 2002.

Haedari, Amin. Masa Depan Pesantren Dalam Tantangan Modernitas Dan Tantangan Komplesitas Global. Jakarta: IRD Press, 2004.

Haedari, Amin, and Dkk. Masa Depan Pesantren; Dalam Tantangan Modernitas Dan Tantangan Kompleksitas Global. Jakarta: IRD Press, 2006.

Hasbullah. Kapita Selekta Pendidikan Islam. Jakarta: Grafindo, 1999.

———. Sejarah Pendidikan Islam Di Indonesia; Lintasan Sejarah Pertumbuhan Dan Perkembangan. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1999.

Hermawan, Acep. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Remaja Rosyda Karya, 2011.

Hielmy, Irfan. Pesan Moral Dari Pesantren: Menigkatkan Kualitas Umat, Menjaga Ukhuwah. Bandung: Nuansa, 1999.

Ibrahim, Kamal, and Mamduh Nur Al-Din. Ta’līm Al-Lughah Al-Ajnabiyyah Li Al-Daurah Al-Tarbiyah Al-Mukathafah. Edited by Jamī’ah al-Imam Muḥammad bin Sa’ud al-Islamiyah bi Indonesia. Jakarta, 1407.

Inayah, Nur, and Endry Fatimaningsih. “Sistem Pendidikan Formal Di Pondok Pesantren: Studi Pada Pondok Pesantren Babul Hikmah Kecamatan Kalianda.” Jurnal Sociologie 1, no. 3 (2013).

Karim, Rusli. Pendidikan Islam Di Indonesia, Dalam Transformasi Sosial Budaya. Edited by Muslih Musa. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1999.

Maisuri, Asnani Dewi, and Dkk. “Studi Kawasan Timur Tengah.” Studitimteng, 2009.

Mastuhu. Dinamika Sistem Pendidikan Pesantren; Suatu Kajian Tentang Unsur Dan Nilai Sistem Pendidikan Pesantren. Jakarta: INIS, 1994.

Prasodjo, Soedjoko. Profil Pesantren. Jakarta: LP3S, 1974.

Tim Direktorat Jenderal Pembinaan Kelembagaan Agama Islam. Profil Pondok Pesantren Mu’adalah. Jakarta: Direktorat Pendidikan Keagamaan dan Pondok Pesantren Departemen Agama, 2004.

Uno, Hamzah B. Model Pembelajaran: Menciptakan Proses Belajar Mengajar Yang Aktif. Jakarta: Bumi Aksara, 2009.

Wahjoetomo. Perguruan Tinggi Pesantren; Pendidikan Alternatif Masa Depan. Jakarta: Gema Insani Press, 1997.

Ziemek, Manfred. Pesantren Dalam Perubahan Sosial. Jakarta: P3M, 1986.

Zuhdy, Halimy. “Lingkungan Bahasa Arab Dan Perannya Dalam Belajar Dan Pembelajaran Di Pondok Pesantren Al-Amien Prenduan Sumenep Madura.” Uin Maulana Malik Ibrahim Malang, 2007.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

_________________________

Creative Commons License
Journal of Applied Linguistic and Islamic Education by JALIE is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Based on a work at http://ejournal.inkafa.ac.id/index.php/jalie-inkafa.

Map Coordinate : Lat.-7.1451473, Long. 112.5995736

View My Stats