EKOSISTEM PENDIDIKAN: SOLUSI DEMOKRATISASI PENDIDIKAN

Sugiyar Sugiyar

Abstract


Education has a strategic role to increase the quality of human resources. A qualified person is fulfilled by its cognitive, affective, and psychomotor dimensions. The fulfillment of these dimensions proportionally creates an intelligent and competitive person. Spiritual, emotional and social intelligent were capable of forming a whole person, able to adapt and socialize with people in their various backgrounds. Education as a system offers various syner-gistic elements to achieve the ideal educational goals. The unity of the educational system or educational ecosystem will contribute effectively to educational result in the global era. The elements of the educational ecosystem have their own roles to contribute for the realization of democratic educa-tion. Democratization of education is needed, so that educa-tion fulfills the needs of large community. Education beco-mes shared responsibility on central government, local government, and society. Education as the basic needs of the community, then all stakeholders of education should sit together to formulate a qualified and marketable education in a sustainable manner.

Key words: Educational Ecosystem, Democratization

 


Full Text:

PDF

References


Aqib, Zaenal. Profesionalisme Guru Dalam Pembelajaran. Surabaya: Insan Cendekia, 2002.

Bafadal, Ibrahim. Peningkatan Profesional Guru Sekolah Dasar Dalam Kerangka Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara, 2006.

Dimyati, and Mudjiono. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta, 2009.

Hadiyanto. Mencari Sosok Desentralisasi Manajemen Pendidikan Di Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta, 2004.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Rencana Strategis Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan 2014-2019. Jakarta: Kemendikbud, 2015.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal PAUD dan Pendidikan Masyarakat. Penguatan Kemitraan Keluarga, Satuan Pendidikan, Dan Masyarakat Di SMP. Jakarta: Direktorat Pembinaan Pendidikan Keluarga, 2015.

Kurniawan, Gadug. “Kebebasan Sebagai Hakekat Demokrasi.” Inovatif Vol. 8 (January 2015).

Majid, Abdul. Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2005.

Mulyasa, E. Manajemen Berbasis Sekolah: Konsep, Strategi, Dan Implementasi. Cet. IV. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2003.

Mulyasa, E. Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif Dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006.

Mulyono. Konsep Pembiayaan Pendidikan. Cet. I. Yogyakarta: Ar-Ruzzz Media, 2010.

Nafis, M. Cholil. Fikih Kebangsaan: Studi Historis Dan Konseptual Perlindungan Kehidupan Beragama Dalam Negara Bangsa. Cet. I. Jakarta: Mitra Abadi Press, 2015.

Pidarta, Made. Manajemen Pendidikan Indonesia. Cet. II. Jakarta: Rineka Cipta, 2004.

Purwanto, M. Ngalim. Ilmu Pendidikan Teoritis Dan Praktis. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006.

Rahman, Reza. Corporate Social Responsibility Antara Teori Dan Kenyataan. Yogyakarta: Media Pressindo, 2009.

Rohani, Ahmad. Pengelolaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta, 2004.

Sagala, Syaiful. Kemampuan Profesional Guru Dan Tenaga Kependidikan. Bandung: Alfabeta, 2009.

Soelaeman, M. I. Pendidikan Dalam Keluarga. Bandung: Alfabeta, 2001.

Stalker, Peter. Let Speak Out for MDGs: Achieving the Millennium Development Goals in Indonesia. Jakarta: Bappenas & UNDP, 2007.

Supriadi, Dedi. Satuan Biaya Pendidikan Dasar Dan Menengah. Cet. V. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2010.

Suprihatiningrum, Jamil. Guru Profesional: Pedoman Kinerja, Kualifikasi, & Kompetensi Guru. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2013.

Suyanto, and Asep Djihad. Calon Guru Dan Guru Profesional. Yogyakarta: Multi Pressindo, 2012.

Syafaruddin. Manajemen Mutu Terpadu Dalam Pendidikan: Konsep, Strategi, Dan Aplikasi. Jakarta: Grasindo, 2002.

Syah, Darwin. Perencanaan Sistem Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Putra Grafika, 2007.

Tilaar, H. A. R. Multikulturalisme: Tantangan-Tantangan Global Masa Depan Dalam Transformasi Pendidikan Nasional. Jakarta: PT Grasindo, 2004.

Uno, Hamzah B. Profesi Kependidikan: Problema Solusi Dan Reformasi Pendidikan Di Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara, 2007.

Widjaja, Gunawan, and Yeremia Ardi Pratama. Seri Pemahaman Perseroan Terbatas Risiko Hukum & Bisnis Perusahaan Tanpa CSR. Jakarta: Forum Sahabat, 2008.

Peraturan Perundang-undangan

Undang-Undang Dasar Republik Indonesia Tahun 1945

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 48 Tahun 2008 tentang Standar Pembiayaan Pendidikan

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2017 tentanng Perubahan PP No 74 Tahun 2006 tentang Guru

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia No. 13 Tahun 2007 tentang Standar Kepala Sekolah/madrasah.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 
_________________________

Creative Commons License
Journal of Applied Linguistic and Islamic Education by JALIE is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Based on a work at http://ejournal.inkafa.ac.id/index.php/jalie-inkafa.

Map Coordinate : Lat.-7.1451473, Long. 112.5995736

View My Stats